18 septembrie 2013

Incurcaturi de limba :)))

Încurcăturile de limbă (numite şi îmbârligături de limbă sau sclinteli de limbă) sunt cuvinte sau propoziţii a căror citire, înţelegere sau exprimare orală se realizează cu destulă dificultate. 


Se mai numesc: 
Tongue-twisters - în engleză 
Virelangues - în franceză 
Sciolilingua - în italiană 
Zungenbrecher - în germană 


Exemple din folclorul francez: 
Poisson sans boisson est poison. („Peştele fără băutură e otravă”) 
Didon dîna, dit-on, du dos d'un dodu dindon. („Se spune că Didon se ospăta din târtiţa unui curcan gras”) 

La începutul sec. 19, se spune că pandurii lui Tudor Vladimirescu pentru a-i descoperii pe spionii turci sau greci care nu ştiau bine româneşte îi puneau să pronunţe formula: 
Ciritei de tei pe mirişte de mei sau
Retevei de tei pe mirişte de mei. 


Una dintre cele mai cunoscute încurcături de limbă este: 

Piatra crapă capul caprei în patru. 

Cu numeroase variantele.



Alte exemple de încurcături de limbă româneşti: 



Şase saşi în şase saci. 

Stanca stă-n castan ca Stan. 

Cerce cei ce cer cercei. 

Eu pup poala popii, popa pupă poala mea. 

Pe cap un capac, pe capac un ac. 

Dă-mi un pic de pic să pic pe picătura de pe plic. 

Un vultur stă pe pisc cu-n pix în plisc. 

E pestriţă prepeliţa pestriţă, dar mai pestriţi sunt puii prepeliţei pestriţe. 

O babă bălană mănâncă o banană babană. 

Oaia aia e a ei, eu i-o iau. (O frază formată numai din vocale !) 

O barză brează face zarvă pe-o varză. (trimisă de George Roca)

O întâmplare întâmplătoare s-a-ntâmplat din întâmplare. 

Când mă gândesc că te gândeşti la mine, gândeşte-te că mă gândesc că te gândeşti la mine. (trimisă de Jorascu Delia)

S-a'ntâmplat o'ntâmplare pe strada'ntâmplării: 
tâmplarul s-a lovit cu tâmpla de tâmpla tâmplăresii !! (trimisă de Mircea Renel)

N-am venit că am venit, am venit că n-am venit. (Păstorel Teodoreanu)

Ştiu că ştii că ştiuca-i peşte, dar mai ştiu că ştiuca-i ştiucă. 

Domnule Dudescu, daţi-mi două dude din dudul dumneavoastră de dincolo de drumul dinspre Dudeşti. (O propoziţie în care toate cuvintele încep cu litera "d") 

Florica, fata fierarului Fănică, fierbe fasole fără foc, fiindcă focul face fum. (O propoziţie în care toate cuvintele încep cu litera "f") 
Altă variantă:
Fata fostului funcţionar francez fierbe fasolea fără foc fiindcă focul face fum. (trimisă de F. Smarandache)

Vara, vineri-de-vineri, venerabilul veteran vrâncean, Vartolomeu Velisarie-Vulturescu vinde vanitos, vechi vindiacuri vătuite, veroşilor vânători vasluieni, vociferând vehement validitatea vânării vulpilor vârstnice. (O propoziţie în care toate cuvintele încep cu litera "v") (trimisă de George Roca)



Încurcături de limbă din literatură:


Iată un fragment din comedia "Englezeşte fără profesor" a lui Eugen Ionescu, un maestru al jocurilor de cuvinte şi al încurcăturilor de limbă: 
D-na Smith: Nu muşca de undeva ! 
Dl. Martin: Nu mişca de undeva ! 
Dl. Smith: Nu muşca de unde mişti, nu mişca de unde muşti ! 
D-na Martin: Musca mişcă ! 
D-na Smith: Mişcă musca ! 
Dl. Martin: Muşti mişcaţi ! 
Dl. Smith: Muştele muşcă muşcata ! 
D-na Martin: Musca muşcă muşcata ta ! 
D-na Smith: Muşca-ţi-ar musca muşchiul ! 
Dl. Martin: Domnule Smith, eşti muşchiul muşcat ! 
Dl. Smith: Domnule Martin, mustul musteşte ! 
D-na Martin: Doamnă Smith, muştele mustesc în muşchiul muşcat. 
D-na Smith: Doamnă Martin, muşcă musca muşcată, muşchiul musteşte. 

Iată şi un exemplu extras din comedia "Cuiul lui Pepelea" de Victor Ion Popa:
... E bun ! Bine că m-ai liniştit... Păi, eu aşa chibzuiesc. Dacă s-o întâmpla să se întâmple întâmplător vreo întâmplare şi ne-am întâmpla de faţă la întâmplarea care s-o întâmpla să se întâmple, o să zicem că s-a întâmplat o întâmplare întâmplătoare şi din întâmplare nu s-a întâmplat să oprim ce era să se întâmple... 

O încurcătură de limbă din romanul "Setea" de Titus Popovici:
Mama-i vie şi-i în vie, vie cine-o fi să vie.

În romanul "Doamna de Monsoreau", Al. Dumas foloseşte următoarea încurcătură de limbă:
Cum s-a întâmplat că regelui îi fu frică de a-i fi frică şi cum s-a întâmplat că lui Chicot îi fu frică de a nu-i fi fost frică.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu